فولاد یکی از ارجح ترین مواد فلزی برای استفاده در اتومبیل، ساخت و ساز، تجهیزات و بسیاری موارد دیگر است. استحکام، ظرفیت کششی بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون چند مورد از دلایل محبوبیت آن است. انواع مختلفی از فولاد موجود است و یکی از قابل اعتمادترین آنها لوله استیل است.

تمام ویژگی های اصلی فولاد را دارد، سبک و در عین حال ارزان است. به همین دلیل است که از آن برای ساخت لوله های استیل استفاده می شود. لوله های ضد زنگ یا لوله های استنلس استیل برای طول عمر شناخته شده هستند.

لوله های استیل

به طور کلی، از لوله ها برای جریان مایع استفاده می شود و این یک واقعیت شناخته شده است که هر سطحی که با مقادیر اضافی مایع در تماس باشد، تمایل به ایجاد زنگ زدگی یا نوعی خوردگی دارد. برای اطمینان از مقاوم بودن لوله ها در برابر چنین تخریب و ماندگاری طولانی مدت، از استیل برای ساخت آنها استفاده می شود.

چه لوله های مورد استفاده در ساختمان ها، در وسایل نقلیه، در ابزار و ماشین آلات، کار درست این است که آنها را با استفاده از فولاد ضد زنگ بسازید. کاربردها و کاربردهای لوله استیل بسیار زیاد است. آنها این روزها پر استفاده ترین لوله ها هستند.

فولاد از چه ساخته شده است؟

لوله فولادی

شاید بدانید، اساساً آلیاژی با آهن به عنوان یکی از عناصر پایه آن است. به غیر از آهن، حتی کربن نیز برای ساخت فولاد استفاده می شود. اگرچه فولاد را می توان به طور کامل با استفاده از آهن ساخت، مقدار کمی کربن به آن اضافه می شود تا آن را قوی تر کند. کربن اضافه شده همچنین احتمال ایجاد ترک در فولاد حاصل را از بین می برد. این دو عنصری هستند که برای ساخت فولاد نرم استفاده می شوند.

در حال حاضر، انواع مختلفی از فولاد وجود دارد و عناصر مختلفی برای ساخت آنها به این مخلوط پایه اضافه می شود. به عنوان مثال، مقدار مشخصی کروم برای ساخت فولاد ضد زنگ اضافه می شود. نیازی به توضیح نیست که فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است.

به همین ترتیب، عناصری مانند وانادیوم به مخلوط آهن و کربن اضافه می شود تا فولاد سخت تر شود. افزودن وانادیم همچنین فولاد به دست آمده را سخت تر می کند و کمتر مستعد خستگی فلز می شود. خستگی فلز حالتی است که در اثر بارگذاری بیش از حد، فلز ضعیف شده و ترک ایجاد می کند. اینها با گذشت زمان بزرگتر می شوند، با استفاده بیشتر، در نهایت ساختار آن را به خطر می اندازند. علاوه بر این، عناصری مانند نیکل و منگنز نیز به مخلوط اضافه می‌شوند تا استحکام کششی آن را بهبود بخشیده و آن را پایدارتر کنند.

انواع مختلف استیل و لوله

وقتی صحبت از فولاد به طور کلی می شود، بیش از 3500 نوع مختلف فولاد وجود دارد. آنها خواص فیزیکی، شیمیایی و محیطی متفاوتی دارند. اکنون در میان آنها فولاد ضد زنگ نوعی است که از نوع بادوام تری به شمار می رود که در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است. اگر می خواهید فولاد ضد زنگ را به انواع مختلف تقسیم کنید، در مجموع چهار دسته اصلی وجود دارد. این انواع به ترکیب فولاد ضد زنگ و درجه بستگی دارد.

درجه ها لزوماً کیفیت استیل را تعیین نمی کنند، بلکه راهنمای استفاده ایده آل از فولاد خاص است. استیل 304 نمونه ای از فولاد ضد زنگ است. این پرکاربردترین درجه است. در بین چهار نوع استیل، اولین آن آستنیتی نامیده می شود. آنچه این نوع را از سایرین متمایز می کند استفاده از نیکل در آن است. انواع مختلفی از آن وجود دارد که در آن از عناصری مانند نیتروژن، کروم و مولیبدن نیز استفاده می شود.

فریتی و مارتنزیتی

نوع دوم فریتیک نام دارد. درصد کم کربن در آلیاژ آن را از سایر انواع فولاد ضد زنگ متمایز می کند. عناصری مانند کروم و مولیبدن نیز به آنها اضافه می شود. نوع سوم دوپلکس نام دارد و ترکیبی از آستنیت و فریت است. از هر دو نوع فولاد ضد زنگ قوی تر است. نوع فولاد نهایی مارتنزیتی نامیده می شود و از بسیاری جهات بسیار شبیه فریت است.

تنها تفاوت در درصد کربن موجود در آن است. مارتنزیتی 10 برابر بیشتر از فریت کربن دارد. به همین ترتیب، انواع لوله های استیل نیز به درجه فولاد ضد زنگ بستگی دارد. انواع مختلفی از لوله های استیل وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از آستنیتی سری 300، مارتنزیتی سری 400، فریتی سری 400 و غیره. اینها در خواصی مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، نسبت عناصری مانند کروم، نیکل، کربن مورد استفاده در ساخت آنها و غیره متفاوت هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، هر درجه برای استفاده در شرایط خاصی مناسب است.

برخی از کاربردهای لوله های استیل چیست؟

لوله استیل بسته به نوع آن کاربردهای گسترده ای دارد. به عنوان مثال، لوله های بدون درز در بخش هایی استفاده می شود که با گاز و نفت سروکار دارد. این نوع لوله برای تحمل فشار و دمای شدید ایده آل است. از سوی دیگر، لوله های جوشی رایج ترین لوله هایی هستند که تقریباً در هر بخش استفاده می شوند. آنها انعطاف پذیر هستند و این چیزی است که آنها را برای این کار مناسب می کند.


https://social.msdn.microsoft.com/Profile/steelpipe